ÉRZELEMKIFEJEZÉS NEM CSAK VEZETŐKNEK! – GYAKOROLD 6+3 ELŐNYÉRT!

Mik azok az érzelmek, hogyan hatnak és mit érzékelnek mások?
Az érzelem az egyik legkomplexebb, leggyakrabban átélt pszichikus jelenség. Mélyen befolyásolja a racionális gondolkodás folyamatait és a viselkedésünket társas helyzetekben. Érzelmeink olyan természetes módon fejeződnek ki, hogy külön erőfeszítést kell tennünk, ha valamilyen okból vissza akarjuk fogni azokat.

Ekman szerint 4 fő formája van az érzelmek kimutatásának, melyek főként az arckifejezésekben mutatkoznak meg:

  • intenzitáscsökkentés – kevésbé heves érzelmet mutatunk,
  • intenzitásnövelés – hevesebbet mutatunk,
  • semlegességmutatás – érzelmileg nem érint meg,
  • maszkolás – más érzelmet mutatunk.

Egy sikeres vezető számára különösen fontos, hogy kontrollálni tudja érzelmeit, és az ehhez társuló mimikáját. A tudatosság magas fokát kell alkalmaznia ezen a területen. Hasznos számára és beosztott jaival is gördülékenyebb lesz általa a kommunikáció, ha önmagán is felismeri és szabályozza a 4 tí pus előfordulásait.

Az emóciók kifejezésének észlelése egy képesség arra, hogy magunkon és másokon is felismerjük és megkülönböztessük a pontos és kevésbé pontos, őszinte és hamis érzelemkifejezéseket. Ebben jelentős szerepe van pl. a vokalitásnak (hangmagasságnak, hanszínnek). Ha a tartalmi és a vokális jegyek között ellentmondás van, akkor inkább a vokálisat vesszük fi gyelembe.

Hogyan hasznosítsuk az univerzális érzelmeket

Darwin szerint az emberi arckifejezések és az alapvető érzelmek univerzálisak, öröklött ek és az evolúció során fejlődtek ki. Ezek felismerése velünk született képesség. Több alapérzelem-elmélet is létezik, melyek közül Ekman univerzális érzelemkifejezés elmélete 6 alapérzelmet különböztet meg: harag, undor, félelem, öröm, szomorúság, meglepetés.

Ez az elmélet tehát alátámasztja azt a kulturális azonosságot, ami alapján egy vezető képes más nemzeti ségű munkatársainak az érzelmeit is észlelni és pontosan értelmezni. Hiszen, ha más nyelvet is beszélnek, az arckifejezéseik, a mozdulataik és a megnyilvánulásaik nagyon hasonlóak.

Az érzelemkifejezés előnyei
Fontos az érzelemkifejezés a

  1. jó vezető-kolléga kapcsolat kialakításában és megtartásában,
  2. ami hatással van az eredményesebb együtt működésre és a teljesítményre is.
  3. Ha a vezető szenzití v az érzelemkinyilvánításra, akkor könnyebben gyakorol empátiát beosztott jai felé, ami
  4. emeli a csapatmorált,
  5. a nyitott ságot és
  6. a hatékony kommunikációt.

Amennyiben egy vezető képes megfelelően detektálni mások érzelmeit, akkor

  1. könnyebben tudja kollégáit moti válni,
  2. a konfliktusokat kezelni és
  3. a csapatban uralkodó légkört javítani.

Néhány tipp … gyakorolj, mert gyorsan “megtérül”!
Az érzelemkifejezés gyakorlása tehát számos szempontból fontos a hatékony kommunikációhoz és a kapcsolatok megerősítéséhez. Íme néhány ti pp, amely lehetőséget:

  • TIPP 1.: Önismereted fejlesztése: Ismerd meg saját érzéseidet és azok kiváltó okait. Ezt akár napló írással is, de kicsi hétköznapi helyzetekben történő gyors önreflexiókkal és azok tudatosításával is teheted.
  • TIPP 2.: Testbeszéd figyelése: Figyelj a saját és mások testbeszédére. Gyakorold az érzéseid kifejezéseket arckifejezésekkel és testtartással is. Ha esetleg nem éred, partnered miért reagál úgy, ahogy, nézd meg a tartásodat, taglejtésedet “az ő szemével”. Lehet, hogy nem tudsz róla, de támadóan hat egy-egy mozdulatod.
  • TIPP 3.: Nyitott kérdések: Használj nyitott kérdéseket a beszélgetések során, hogy mélyebb érzelmi tartalmakat tárhass fel a kollégákban és mindig figyelj és hallgass a válasz végéig!
  • TIPP 4.: Érzelmi intelligencia fejlesztése: Tanulmányozd az érzelmi intelligencia témát. Ismerj meg technikákat, próbálj napról napra apró lépésekben fejlődni saját és mások érzelminek azonosításában és kezelésében.
  • TIPP 5.: Szerepjáték: Képzelj el különböző helyzeteket, amiben érzelmeidet kell kifejezni. Először csak játszd le fejben vagy akár egyedül hangosan kimondva a szavakat, majd gyakorold kollégákkal, hogy visszajelzést kapj.
  • TIPP 6.: Visszajelzés kérése: Kérj visszajelzést a kollégától arról, hogyan fejezed ki az érzéseidet és hogyan reagálsz mások érzéseire.
  • TIPP 7.: Workshopok és tréningek: Vegyél részt érzelmi intelligenciával foglalkozó workshopokon vagy tréningeken, ahol gyakorlati technikákat tanulhatsz.
  • TIPP 8.: Mindfulness gyakorlatok: Gyakorold a figyelemet és a tudatosságot, hogy jobban jelen tudj lenni a pillanatban. Ez sokat segít mind az érzelem kontroll, mint az érzelmek felismerése terén.

Egy jó vezető tehát ismeri és kontroll alatt tartja saját érzelmeit, valamint tudatosan monitorozza a kollégák emócióit is.

Smart kultúrát építünk!Smart kultúrát építünk!

Testreszabott, mérhető fejlesztés

Videóink