ÉRZELEMKIFEJEZÉS NEM CSAK VEZETŐKNEK! – GYAKOROLD 6+3 ELŐNYÉRT!
Mik azok az érzelmek, hogyan hatnak és mit érzékelnek mások?
Az érzelem az egyik legkomplexebb, leggyakrabban átélt pszichikus jelenség. Mélyen befolyásolja a racionális gondolkodás folyamatait és a viselkedésünket társas helyzetekben. Érzelmeink olyan természetes módon fejeződnek ki, hogy külön erőfeszítést kell tennünk, ha valamilyen okból vissza akarjuk fogni azokat.

Ekman szerint 4 fő formája van az érzelmek kimutatásának, melyek főként az arckifejezésekben mutatkoznak meg:
- intenzitáscsökkentés – kevésbé heves érzelmet mutatunk,
- intenzitásnövelés – hevesebbet mutatunk,
- semlegességmutatás – érzelmileg nem érint meg,
- maszkolás – más érzelmet mutatunk.
Egy sikeres vezető számára különösen fontos, hogy kontrollálni tudja érzelmeit, és az ehhez társuló mimikáját. A tudatosság magas fokát kell alkalmaznia ezen a területen. Hasznos számára és beosztott jaival is gördülékenyebb lesz általa a kommunikáció, ha önmagán is felismeri és szabályozza a 4 tí pus előfordulásait.
Az emóciók kifejezésének észlelése egy képesség arra, hogy magunkon és másokon is felismerjük és megkülönböztessük a pontos és kevésbé pontos, őszinte és hamis érzelemkifejezéseket. Ebben jelentős szerepe van pl. a vokalitásnak (hangmagasságnak, hanszínnek). Ha a tartalmi és a vokális jegyek között ellentmondás van, akkor inkább a vokálisat vesszük fi gyelembe.
Hogyan hasznosítsuk az univerzális érzelmeket
Ez az elmélet tehát alátámasztja azt a kulturális azonosságot, ami alapján egy vezető képes más nemzeti ségű munkatársainak az érzelmeit is észlelni és pontosan értelmezni. Hiszen, ha más nyelvet is beszélnek, az arckifejezéseik, a mozdulataik és a megnyilvánulásaik nagyon hasonlóak.
Az érzelemkifejezés előnyei
Fontos az érzelemkifejezés a
- jó vezető-kolléga kapcsolat kialakításában és megtartásában,
- ami hatással van az eredményesebb együtt működésre és a teljesítményre is.
- Ha a vezető szenzití v az érzelemkinyilvánításra, akkor könnyebben gyakorol empátiát beosztott jai felé, ami
- emeli a csapatmorált,
- a nyitott ságot és
- a hatékony kommunikációt.
Amennyiben egy vezető képes megfelelően detektálni mások érzelmeit, akkor
- könnyebben tudja kollégáit moti válni,
- a konfliktusokat kezelni és
- a csapatban uralkodó légkört javítani.
Néhány tipp … gyakorolj, mert gyorsan “megtérül”!
Az érzelemkifejezés gyakorlása tehát számos szempontból fontos a hatékony kommunikációhoz és a kapcsolatok megerősítéséhez. Íme néhány ti pp, amely lehetőséget:
- TIPP 1.: Önismereted fejlesztése: Ismerd meg saját érzéseidet és azok kiváltó okait. Ezt akár napló írással is, de kicsi hétköznapi helyzetekben történő gyors önreflexiókkal és azok tudatosításával is teheted.
- TIPP 2.: Testbeszéd figyelése: Figyelj a saját és mások testbeszédére. Gyakorold az érzéseid kifejezéseket arckifejezésekkel és testtartással is. Ha esetleg nem éred, partnered miért reagál úgy, ahogy, nézd meg a tartásodat, taglejtésedet “az ő szemével”. Lehet, hogy nem tudsz róla, de támadóan hat egy-egy mozdulatod.
- TIPP 3.: Nyitott kérdések: Használj nyitott kérdéseket a beszélgetések során, hogy mélyebb érzelmi tartalmakat tárhass fel a kollégákban és mindig figyelj és hallgass a válasz végéig!
- TIPP 4.: Érzelmi intelligencia fejlesztése: Tanulmányozd az érzelmi intelligencia témát. Ismerj meg technikákat, próbálj napról napra apró lépésekben fejlődni saját és mások érzelminek azonosításában és kezelésében.
- TIPP 5.: Szerepjáték: Képzelj el különböző helyzeteket, amiben érzelmeidet kell kifejezni. Először csak játszd le fejben vagy akár egyedül hangosan kimondva a szavakat, majd gyakorold kollégákkal, hogy visszajelzést kapj.
- TIPP 6.: Visszajelzés kérése: Kérj visszajelzést a kollégától arról, hogyan fejezed ki az érzéseidet és hogyan reagálsz mások érzéseire.
- TIPP 7.: Workshopok és tréningek: Vegyél részt érzelmi intelligenciával foglalkozó workshopokon vagy tréningeken, ahol gyakorlati technikákat tanulhatsz.
- TIPP 8.: Mindfulness gyakorlatok: Gyakorold a figyelemet és a tudatosságot, hogy jobban jelen tudj lenni a pillanatban. Ez sokat segít mind az érzelem kontroll, mint az érzelmek felismerése terén.
Egy jó vezető tehát ismeri és kontroll alatt tartja saját érzelmeit, valamint tudatosan monitorozza a kollégák emócióit is.
Videóink