MIÉRT VESZEL ROSSZ TRÉNINGET A MUNKATÁRSAIDNAK? DE MOST TÉNYLEG!

I. rész – a tréningek 80%-a nem ér semmit!

Kevés olyan HR-est ismerek, aki direkt venne rossz tréninget a munkatársaknak. Akkor miért van az mégis, hogy sokan a tréningekről nem pozitív, de akár kifejezetten negatív élményeket őriznek és amikor jön a következő tréning, akkor eltorzul az arcuk és látszik az erőlködés, hogy azon gondolkodnak hogyan tudnának kimaradni a „hihetetlen” élményből…

Fejlesztési programjaink előtt végzett felmérésünkből kiderül, hogy milyen tapasztalatokkal rendelkeznek a munkatársak a tréningekről/fejlesztésekről:

Tapasztalat Nem vezető Vezető
Nincs 24% 10%
Negatív 27% 18%
Semleges 43% 59%
Pozitív 4% 8%
Kiemelkedő élmény 2% 5%

Forrás: Sensa Consulting – fejlesztési program előtti felmérések.

Természetesen az eredmények cégenként eltérőek lesznek, de érdemes megcsinálni a saját cégednél is, név nélkül persze.

Következtetések:

  • Munkatársak véleménye a tréningekről alapvetően rossz. Persze ismerjük az általános mindent elfedő válaszokat – „minden tréningből lehet tanulni valamit…” Persze a buddhista mondás szerint: „Egy kőtől is lehet tanulni valamit”
  • Még a legnagyobb trénercégek programjai után is vannak igazán rossz élmények. Nem a nagyság számít, sőt néha ott hígul fel először a tréneri csapat.
  • „80-90%-os értékelést kapott a tréning, elégedett vagyok” – mondja nekem büszkén a fejlesztésért felelős kolléga.
    Sírva fakadnék, és valószínűleg pályát váltanék, ha trénereink 90% alatti értékeléseket kapnának. A 90% alatti értékelést kapott tréningek már nem férnek bele a pozitív élménybe, a kiemelkedőbe meg biztosan nem!

Természetesen nem a következő sajnálatos eseményekről beszélek:

  • A főnök felesége, mint tréner
    • Senki nem meri megmondani a főnöknek, hogy a tréner, akihez ragaszkodik több kárt csinál, mint hasznot.
      De legalább megspóroltál egy drága felmérést, ami kimutatná, hogy félelem alapú kultúrában dolgoztok. Nyugodtan kiírhatjátok a zászlótokra a jelmondatot:
      „Nálunk mindenki elmondhatja a véleményét, még ha az az állásába kerül is!”
      (A felmérést mindenképpen csináljuk meg, ha változtatni szeretnél a helyzeten. Sokszor a kívülről jövő objektív méréseket könnyebben elfogadják, de a változásnak úgyis belülről kell jönnie.)
  • 2 hetes tréningcég
    • Amikor legalább 3 éves pozitív mérleg, iparági referenciák szerepelnek a tender kiírásban, aztán beválasztják a tender kiírás előtt 2 héttel megalakult tréningcéget. Sajnos, ezen a területen is megtalálható az ilyen fajta korrupció. Az egy másik kérdés, hogy hogyan számol el ezzel a HR-es vagy a vezető a cége felé – mert előbb-utóbb el kell számolnia, ugye!

És persze most csak megemlítem a Higiéniás tényezők hiányát:

A legtöbb cég büszkén hangoztatja, hogy „A munkatársaink a legfőbb értékünk”. Nem csak hangoztatni kell, hanem úgy is kell viselkedni! El kell gondolkodni, hogy mennyit érnek a munkatársaink. Ha őket nem becsüljük meg, akkor hogyan lesznek ők lojálisak a vevőkhöz, ügyfelekhez és egyáltalán a saját vezetőjükhöz és a cégükhöz – SEHOGY!!! – a vezető széttárt kézzel azt mondja, „Látod mondtam, ezek ilyen emberek…” Ez így nem igaz! Te rontottad el őket a cégkultúrátok támogatásával!

  • Helyszín – nem egyszer futottunk bele abba, hogy a tréninghelyszín nem is lett kijelölve, vagy egy ablaktalan levegőtlen kicsi irodába/raktárba zsúfolják be a tréning csapatot. Persze itt is lehet csodát csinálni, de sokkal messzebbről kell indulni. Herzberg után szabadon: A „higiéniás tényezőkkel” kell kezdeni, hogy az elégedetlenség kockázatát csökkentsük.
  • Kaja, kávészünet – Találkozunk olyan helyzettel is, amikor még vizet sem kapnak a részt vevők a cégtől, meg persze kávét sem, ebédről már nem is beszélve. Tényleg a trénernek kell erről gondoskodni?

Miért kiemelten fontos, hogy kiváló tréninget válassz?

Mert ha rossz tréninget választasz, akkor elherdálod a vállalat pénzét. Nem vagy jobb, mint a selejtet gyártó munkás, vagy az iszonyú költségek árán megszerzett munkaerőt, csapatokat ledaráló, félelmet keltő, „terminátor” típusú vezető

  1. Ha rossz tréninget választasz:
    1. ártasz az embereknek
      1. időpocsékolás, addig rengeteg hasznos dolgot csinálhattak volna
      2. lerontod a tanulási kedvet, általános vélemény lesz „a tréningeknek semmi értelme”
    2. ártasz a cégednek
      1. Kidobtad a büdzsét– persze mindent meg lehet magyarázni, a következő részben megtalálod az általános magyarázatként használt tévhitek!!!
    3. ártasz magadnak
      1. A többieknek úgy tűnik, nem értesz hozzá
      2. Munkatársi beszélgetés a menzán: Hát ez a cég, hogy került a beszállítók közé? Na szerinted, hogy?…és már terjed is a rosszindulatú pletyka…

A következő részben elmondjuk, hogy milyen tévhitek keringenek a tréningekről és a human fejlesztésekről.


 

MIÉRT VESZEL ROSSZ TRÉNINGET A MUNKATÁRSAIDNAK? DE MOST TÉNYLEG!

  1. rész – Tévhitek
  2. „Nincsenek is jó tréningek” – de vannak, venni kell a fáradtságot és ki kell választani a kiváló céget és a kiváló trénert! Ez az egyik legfontosabb feladat a vállalat jövőjét illetően.
    1. verzió: „a tréningnek nem az a feladata, hogy jól érezzék magukat a munkatársak.” De igenis nagyon fontos. Ha nem érzik jól magukat a tréningen, mitől kezdenék el használni az ott tanultakat, valószínűleg nem is lesznek „ott tanultak”.
    2. verzió: El kell költeni a büdzsét. Ennyi a feladat? – költeni bárki tud, de befektetni, ahhoz tudás kell, márpedig munkatársaink fejlesztése befektetés!
  3. Attól, hogy nem jó a tréning, lehet, az eredménye jó lesz. – Aki human fejlesztéssel foglalkozik pontosan ismeri azt a hatás láncot, ami a tréningektől az üzleti eredményekig vezet. (Kirckpatrick 1975.) Ennek valóban csak egy lépcsője a tréningek után mért elégedettség, közvetlen reakció. De nagyon fontos lépcsője!!! Ha ez nem elég magas (értsd nem éri el a 90%-ot!), akkor probléma van az elfogadással, a megértéssel. Ne várjuk, hogy alkalmazni fogják a tréningen tanultakat!
  4. A jó tréning drága, ezen a szinten elég lesz az olcsó valami. Az olcsó valami rövid távon időbe és pénzbe kerül, hosszú távon rombolja a munkatársak és vezetők tréningbe/fejlesztésbe vetett hitét! Igen veszélyes károkozás a cégednek!
  5. Ha jó barátom a tréning cég vezetője, akkor jó lesz a tréning…
    Jó trénert válassz, majd később lehet, hogy összebarátkoztok. Szakmai alapokon költsd a vállalat pénzét!
  6. Minden résztvevőnek nem lehet megfelelni. De igen, a résztvevők 99%-a maximálisan elégedett lesz a jó tréninggel/ fejlesztési programmal, mert
    1. az róluk szól
    2. A tréner tud hozzájuk kapcsolódni, bevonja őket, vezeti őket.
    3. segíti a mindennapi munkájukat
    4. támogatja, hogy jobbak legyenek
    5. élvezet rajtuk részt venni: tanulunk, játszunk, együtt gondolkodunk és formáljuk a jövőnket
    6. nem unalmas „észre sem vesszük, hogy elment a nap, hiszen minden percét élveztük”.
  7. Ez egy nehéz csapat, nem vártunk 100%-os elégedettséget, örülünk, ha végig ott maradtak a tréningen… – Ez kamu, nincs olyan, hogy nehéz csapat, csak felkészületlen tréner!
  8. Mindig van egy két elégedetlen – persze egy-két elégedetlen, a többi meg nem mer szólni, mert konfliktuskerülő vagy fél a főnökétől. Esetleg a HR-től?
  9. Nem merjük megmondani a vezetőnek, hogy nem jó a tréning, mert valamiért ragaszkodik a beszállítóhoz!!! – A rossz hír hozóját mindig lelövik egy önpusztító kultúrában. A jobb helyeken viszont figyelmeztető jelzésnek veszik és legalább elgondolkodnak rajta.
  10. A tréning cég azt mondja, hogy ő nem is tréning cég, hanem szervezetfejlesztő, akkor biztosan jók – ettől még a tréningjei lehetnek rosszak. Tedd ezt: Tesztelni, demót kérni, utána értékeltetni a résztvevőkkel! Ne ugorj be a marketing szövegnek!
  11. Ha jó a marketingje a tréningcégnek, akkor jó lesz a tréning is – a jó trénerek évek, egy évtized alatt fejlődnek jó trénerré. A marketinget egy szakértővel most már fél év maximum egy év alatt fel lehet fejleszteni! Egy jó Youtube csatorna, Linked In és FB postok, Instagram. Persze tudjuk, hogy a kommunikáció fontosabb, mint a valóság, de azért látatlanban nem veszel kocsit, nem veszel lakást, hiszen évekig használni fogod. Tesztelj, és ne elégedj meg középszerű megoldásokkal! Hidd el, van sokkal jobb is.
  12. Az online tréning nem lehet olyan jó, mint a személyes – de lehet, még jobb is! Másképp kell megfogni, de ugyanolyan élvezetes és hasznos lehet, csak jól kell csinálni! Ha nem ért hozzá aki eddig tartotta a személyes tréninget, akkor keress mást!

A harmadik részben elmondjuk, hogyan válassz tréningcéget és hogyan ellenőrizd folyamatosan a tréningek minőségét.

MIÉRT VESZEL ROSSZ TRÉNINGET A MUNKATÁRSAIDNAK? DE MOST TÉNYLEG!

  • Hogyan válasszunk tréningcéget / trénert?

A kiválasztási folyamat során találkozunk jó példákkal is:

  • Válassz olyan tréning céget, aki garanciát ad, amelyiknél 90%-os tréning értékelés alatt nem kell kifizetned a tréninget! Ne felejtsd! A rossz tréningeknek rövid, és hosszú távú negatív következményei vannak.
  • Használj sikerdíjért dolgozó tréningcéget! – a sikerdíj nem azt jelenti, hogy a rosszul sikerült tréningből engednek neked 10%-ot! Ez egy garancia és a profi tréningcégeknél a rossz tréninget nem kell kifizetned, csak hogy kapjanak még egy esélyt! A sikerdíj feltétele üzleti eredmény kell, hogy legyen vagy alkalmazás szint, ami azt jelenti, hogy a tréningen tanultaknak meg kell jelenniük a mindennapi gyakorlatban. Ha ez nem történik meg, akkor csak kilapátoltátok a pénzt az ablakon! Az alkalmazási szintet persze meg kell tanulni mérni. Vállaljuk a betanítást (Certfied Measuring Agent képzés).
    Izgalmas dolog rámérni egy évek óta tréningezett vezetői vagy értékesítői csapatra. Nem egyszer volt, hogy évente rendszeres tréningek mellett is csak 30-40%-át használták a stratégiailag lényeges készségeknek. Az éves büdzsét minden évben szabályosan kilapátolták az ablakon. A tréningeknek nem volt kézzel fogható eredménye.
  • Kérj DEMO tréninget! Minden tréningcég szívesen fog tartani 2-4 órás demót, arról, hogyan dolgoznak. Használd ki a lehetőséget. Ha több demót is szeretnél, akkor tartass egy fizetett pilote tréninget. Utána válaszd ki a megfelelőt!
    • Érdemes több trénert is megnézni, tesztelni. Ne csak egy cégtől! Azokat a trénereket nézd meg, akik a tréninget tartják, ne a szuper seniort. Ha jó trénert akarsz, készülj fel arra, hogy magasabb lesz az ár is. Egyébként Magyarországon nemzetközi összehasonlításban nagyon alacsonyak a tréning napi árak (Nyugat-Európai tréning díjak: € 2.500,- / nap. Forrás: Global Growth Group 2020.)
    • Vonjuk be az embereket a döntésbe. Akiknek szól a trénig, vagy/és az ő vezetőik legyenek ott a demón.

Honnan tudjuk, hogy a tréningek nem érik el megfelelő színvonalat?

  • Akkor jó a tréning, ha utána maguktól jönnek megköszönni az emberek, hogy ott lehettek!!! Ne add alább! Ha nem így van, akkor keress másik tréning céget – rengeteg van belőlük.
  • Tréning utáni interjúk a résztvevőkkel:
    • Mire figyelj?
    • …ezek itt a rossz válaszok, váltani kell a tréningcéget!!!
      • „nem volt rossz…” „elment”, „jó volt”
      • Mi volt jó? Mi tetszett? – „jó volt a csapat, jó volt a kaja, a helyszín, jó volt kimozdulni…”
      • …és a tréner? – nem volt vele gond = nem sokvizet zavart!!!
    • Értékelés, mit kérdezz, mit figyelj:
      • Mit tanultál?
      • Mi volt a legfontosabb üzenet?
      • általános válaszok esetén – rossz tréninget választottál, Ne álltasd magad, le kell váltanod a tréningcéget, de legalább a trénert.
    • Fontos, hogy a középszerű tréning nem jó tréning! Nem lesz változás! Kidobtad a pénzt az ablakon! Gyorsan lépj, amíg nem terjed el, hogy nem értesz hozzá…

A jó tréning olyan, mint a kiváló étel. Ha megkóstoltad, kérsz még belőle és legközelebb is szívesen eszel. Már alig várod, hogy folytathasd a tanulást és fejlődj! Ne hazudj magadnak, Ne dőlj be az általános válaszoknak! A munkatársaidat kell fejleszteni, nem pedig „impulz” vásárolsz a plázában fillérekért!

Ha be szeretnél vágódni a vezetőknél, akkor olyan tréninget válassz, amikből gyorsan lesznek látványos eredmények:

Ilyenek az IMPACT tréningek. Ezek kifejezetten egy-egy konkrét szituációra koncentrálnak.

  • szituációra szabott tréning

A kompetenciák fejlesztése általában hosszabbtávú dolog, amit a vezetők nem fognak könnyen észre venni. Éppen ezért az ő bevonásuk a tréningekbe ilyenkor kiemelten fontos.

  • kompetenciára szabott tréning