MIÉRT VESZEL ROSSZ TRÉNINGET A MUNKATÁRSAIDNAK? DE MOST TÉNYLEG!
I. rész – a tréningek 80%-a nem ér semmit!
Kevés olyan HR-est ismerek, aki direkt venne rossz tréninget a munkatársaknak. Akkor miért van az mégis, hogy sokan a tréningekről nem pozitív, de akár kifejezetten negatív élményeket őriznek és amikor jön a következő tréning, akkor eltorzul az arcuk és látszik az erőlködés, hogy azon gondolkodnak hogyan tudnának kimaradni a „hihetetlen” élményből…
Fejlesztési programjaink előtt végzett felmérésünkből kiderül, hogy milyen tapasztalatokkal rendelkeznek a munkatársak a tréningekről/fejlesztésekről:
Tapasztalat | Nem vezető | Vezető |
Nincs | 24% | 10% |
Negatív | 27% | 18% |
Semleges | 43% | 59% |
Pozitív | 4% | 8% |
Kiemelkedő élmény | 2% | 5% |
Forrás: Sensa Consulting – fejlesztési program előtti felmérések.
Természetesen az eredmények cégenként eltérőek lesznek, de érdemes megcsinálni a saját cégednél is, név nélkül persze.
Következtetések:
- Munkatársak véleménye a tréningekről alapvetően rossz. Persze ismerjük az általános mindent elfedő válaszokat – „minden tréningből lehet tanulni valamit…” Persze a buddhista mondás szerint: „Egy kőtől is lehet tanulni valamit”
- Még a legnagyobb trénercégek programjai után is vannak igazán rossz élmények. Nem a nagyság számít, sőt néha ott hígul fel először a tréneri csapat.
- „80-90%-os értékelést kapott a tréning, elégedett vagyok” – mondja nekem büszkén a fejlesztésért felelős kolléga.
Sírva fakadnék, és valószínűleg pályát váltanék, ha trénereink 90% alatti értékeléseket kapnának. A 90% alatti értékelést kapott tréningek már nem férnek bele a pozitív élménybe, a kiemelkedőbe meg biztosan nem!
Természetesen nem a következő sajnálatos eseményekről beszélek:
- A főnök felesége, mint tréner
- Senki nem meri megmondani a főnöknek, hogy a tréner, akihez ragaszkodik több kárt csinál, mint hasznot.
De legalább megspóroltál egy drága felmérést, ami kimutatná, hogy félelem alapú kultúrában dolgoztok. Nyugodtan kiírhatjátok a zászlótokra a jelmondatot:
„Nálunk mindenki elmondhatja a véleményét, még ha az az állásába kerül is!”
(A felmérést mindenképpen csináljuk meg, ha változtatni szeretnél a helyzeten. Sokszor a kívülről jövő objektív méréseket könnyebben elfogadják, de a változásnak úgyis belülről kell jönnie.)
- Senki nem meri megmondani a főnöknek, hogy a tréner, akihez ragaszkodik több kárt csinál, mint hasznot.
- 2 hetes tréningcég
- Amikor legalább 3 éves pozitív mérleg, iparági referenciák szerepelnek a tender kiírásban, aztán beválasztják a tender kiírás előtt 2 héttel megalakult tréningcéget. Sajnos, ezen a területen is megtalálható az ilyen fajta korrupció. Az egy másik kérdés, hogy hogyan számol el ezzel a HR-es vagy a vezető a cége felé – mert előbb-utóbb el kell számolnia, ugye!
És persze most csak megemlítem a Higiéniás tényezők hiányát:
A legtöbb cég büszkén hangoztatja, hogy „A munkatársaink a legfőbb értékünk”. Nem csak hangoztatni kell, hanem úgy is kell viselkedni! El kell gondolkodni, hogy mennyit érnek a munkatársaink. Ha őket nem becsüljük meg, akkor hogyan lesznek ők lojálisak a vevőkhöz, ügyfelekhez és egyáltalán a saját vezetőjükhöz és a cégükhöz – SEHOGY!!! – a vezető széttárt kézzel azt mondja, „Látod mondtam, ezek ilyen emberek…” Ez így nem igaz! Te rontottad el őket a cégkultúrátok támogatásával!
- Helyszín – nem egyszer futottunk bele abba, hogy a tréninghelyszín nem is lett kijelölve, vagy egy ablaktalan levegőtlen kicsi irodába/raktárba zsúfolják be a tréning csapatot. Persze itt is lehet csodát csinálni, de sokkal messzebbről kell indulni. Herzberg után szabadon: A „higiéniás tényezőkkel” kell kezdeni, hogy az elégedetlenség kockázatát csökkentsük.
- Kaja, kávészünet – Találkozunk olyan helyzettel is, amikor még vizet sem kapnak a részt vevők a cégtől, meg persze kávét sem, ebédről már nem is beszélve. Tényleg a trénernek kell erről gondoskodni?
Miért kiemelten fontos, hogy kiváló tréninget válassz?
Mert ha rossz tréninget választasz, akkor elherdálod a vállalat pénzét. Nem vagy jobb, mint a selejtet gyártó munkás, vagy az iszonyú költségek árán megszerzett munkaerőt, csapatokat ledaráló, félelmet keltő, „terminátor” típusú vezető
- Ha rossz tréninget választasz:
- ártasz az embereknek
- időpocsékolás, addig rengeteg hasznos dolgot csinálhattak volna
- lerontod a tanulási kedvet, általános vélemény lesz „a tréningeknek semmi értelme”
- ártasz a cégednek
- Kidobtad a büdzsét– persze mindent meg lehet magyarázni, a következő részben megtalálod az általános magyarázatként használt tévhitek!!!
- ártasz magadnak
- A többieknek úgy tűnik, nem értesz hozzá
- Munkatársi beszélgetés a menzán: Hát ez a cég, hogy került a beszállítók közé? Na szerinted, hogy?…és már terjed is a rosszindulatú pletyka…
- ártasz az embereknek
A következő részben elmondjuk, hogy milyen tévhitek keringenek a tréningekről és a human fejlesztésekről.
MIÉRT VESZEL ROSSZ TRÉNINGET A MUNKATÁRSAIDNAK? DE MOST TÉNYLEG!
- rész – Tévhitek
- „Nincsenek is jó tréningek” – de vannak, venni kell a fáradtságot és ki kell választani a kiváló céget és a kiváló trénert! Ez az egyik legfontosabb feladat a vállalat jövőjét illetően.
- verzió: „a tréningnek nem az a feladata, hogy jól érezzék magukat a munkatársak.” De igenis nagyon fontos. Ha nem érzik jól magukat a tréningen, mitől kezdenék el használni az ott tanultakat, valószínűleg nem is lesznek „ott tanultak”.
- verzió: El kell költeni a büdzsét. Ennyi a feladat? – költeni bárki tud, de befektetni, ahhoz tudás kell, márpedig munkatársaink fejlesztése befektetés!
- Attól, hogy nem jó a tréning, lehet, az eredménye jó lesz. – Aki human fejlesztéssel foglalkozik pontosan ismeri azt a hatás láncot, ami a tréningektől az üzleti eredményekig vezet. (Kirckpatrick 1975.) Ennek valóban csak egy lépcsője a tréningek után mért elégedettség, közvetlen reakció. De nagyon fontos lépcsője!!! Ha ez nem elég magas (értsd nem éri el a 90%-ot!), akkor probléma van az elfogadással, a megértéssel. Ne várjuk, hogy alkalmazni fogják a tréningen tanultakat!
- A jó tréning drága, ezen a szinten elég lesz az olcsó valami. Az olcsó valami rövid távon időbe és pénzbe kerül, hosszú távon rombolja a munkatársak és vezetők tréningbe/fejlesztésbe vetett hitét! Igen veszélyes károkozás a cégednek!
- Ha jó barátom a tréning cég vezetője, akkor jó lesz a tréning…
Jó trénert válassz, majd később lehet, hogy összebarátkoztok. Szakmai alapokon költsd a vállalat pénzét! - Minden résztvevőnek nem lehet megfelelni. De igen, a résztvevők 99%-a maximálisan elégedett lesz a jó tréninggel/ fejlesztési programmal, mert
- az róluk szól
- A tréner tud hozzájuk kapcsolódni, bevonja őket, vezeti őket.
- segíti a mindennapi munkájukat
- támogatja, hogy jobbak legyenek
- élvezet rajtuk részt venni: tanulunk, játszunk, együtt gondolkodunk és formáljuk a jövőnket
- nem unalmas „észre sem vesszük, hogy elment a nap, hiszen minden percét élveztük”.
- Ez egy nehéz csapat, nem vártunk 100%-os elégedettséget, örülünk, ha végig ott maradtak a tréningen… – Ez kamu, nincs olyan, hogy nehéz csapat, csak felkészületlen tréner!
- Mindig van egy két elégedetlen – persze egy-két elégedetlen, a többi meg nem mer szólni, mert konfliktuskerülő vagy fél a főnökétől. Esetleg a HR-től?
- Nem merjük megmondani a vezetőnek, hogy nem jó a tréning, mert valamiért ragaszkodik a beszállítóhoz!!! – A rossz hír hozóját mindig lelövik egy önpusztító kultúrában. A jobb helyeken viszont figyelmeztető jelzésnek veszik és legalább elgondolkodnak rajta.
- A tréning cég azt mondja, hogy ő nem is tréning cég, hanem szervezetfejlesztő, akkor biztosan jók – ettől még a tréningjei lehetnek rosszak. Tedd ezt: Tesztelni, demót kérni, utána értékeltetni a résztvevőkkel! Ne ugorj be a marketing szövegnek!
- Ha jó a marketingje a tréningcégnek, akkor jó lesz a tréning is – a jó trénerek évek, egy évtized alatt fejlődnek jó trénerré. A marketinget egy szakértővel most már fél év maximum egy év alatt fel lehet fejleszteni! Egy jó Youtube csatorna, Linked In és FB postok, Instagram. Persze tudjuk, hogy a kommunikáció fontosabb, mint a valóság, de azért látatlanban nem veszel kocsit, nem veszel lakást, hiszen évekig használni fogod. Tesztelj, és ne elégedj meg középszerű megoldásokkal! Hidd el, van sokkal jobb is.
- Az online tréning nem lehet olyan jó, mint a személyes – de lehet, még jobb is! Másképp kell megfogni, de ugyanolyan élvezetes és hasznos lehet, csak jól kell csinálni! Ha nem ért hozzá aki eddig tartotta a személyes tréninget, akkor keress mást!
A harmadik részben elmondjuk, hogyan válassz tréningcéget és hogyan ellenőrizd folyamatosan a tréningek minőségét.
MIÉRT VESZEL ROSSZ TRÉNINGET A MUNKATÁRSAIDNAK? DE MOST TÉNYLEG!
- Hogyan válasszunk tréningcéget / trénert?
A kiválasztási folyamat során találkozunk jó példákkal is:
- Válassz olyan tréning céget, aki garanciát ad, amelyiknél 90%-os tréning értékelés alatt nem kell kifizetned a tréninget! Ne felejtsd! A rossz tréningeknek rövid, és hosszú távú negatív következményei vannak.
- Használj sikerdíjért dolgozó tréningcéget! – a sikerdíj nem azt jelenti, hogy a rosszul sikerült tréningből engednek neked 10%-ot! Ez egy garancia és a profi tréningcégeknél a rossz tréninget nem kell kifizetned, csak hogy kapjanak még egy esélyt! A sikerdíj feltétele üzleti eredmény kell, hogy legyen vagy alkalmazás szint, ami azt jelenti, hogy a tréningen tanultaknak meg kell jelenniük a mindennapi gyakorlatban. Ha ez nem történik meg, akkor csak kilapátoltátok a pénzt az ablakon! Az alkalmazási szintet persze meg kell tanulni mérni. Vállaljuk a betanítást (Certfied Measuring Agent képzés).
Izgalmas dolog rámérni egy évek óta tréningezett vezetői vagy értékesítői csapatra. Nem egyszer volt, hogy évente rendszeres tréningek mellett is csak 30-40%-át használták a stratégiailag lényeges készségeknek. Az éves büdzsét minden évben szabályosan kilapátolták az ablakon. A tréningeknek nem volt kézzel fogható eredménye. - Kérj DEMO tréninget! Minden tréningcég szívesen fog tartani 2-4 órás demót, arról, hogyan dolgoznak. Használd ki a lehetőséget. Ha több demót is szeretnél, akkor tartass egy fizetett pilote tréninget. Utána válaszd ki a megfelelőt!
- Érdemes több trénert is megnézni, tesztelni. Ne csak egy cégtől! Azokat a trénereket nézd meg, akik a tréninget tartják, ne a szuper seniort. Ha jó trénert akarsz, készülj fel arra, hogy magasabb lesz az ár is. Egyébként Magyarországon nemzetközi összehasonlításban nagyon alacsonyak a tréning napi árak (Nyugat-Európai tréning díjak: € 2.500,- / nap. Forrás: Global Growth Group 2020.)
- Vonjuk be az embereket a döntésbe. Akiknek szól a trénig, vagy/és az ő vezetőik legyenek ott a demón.
Honnan tudjuk, hogy a tréningek nem érik el megfelelő színvonalat?
- Akkor jó a tréning, ha utána maguktól jönnek megköszönni az emberek, hogy ott lehettek!!! Ne add alább! Ha nem így van, akkor keress másik tréning céget – rengeteg van belőlük.
- Tréning utáni interjúk a résztvevőkkel:
- Mire figyelj?
- …ezek itt a rossz válaszok, váltani kell a tréningcéget!!!
- „nem volt rossz…” „elment”, „jó volt”
- Mi volt jó? Mi tetszett? – „jó volt a csapat, jó volt a kaja, a helyszín, jó volt kimozdulni…”
- …és a tréner? – nem volt vele gond = nem sokvizet zavart!!!
- Értékelés, mit kérdezz, mit figyelj:
- Mit tanultál?
- Mi volt a legfontosabb üzenet?
- általános válaszok esetén – rossz tréninget választottál, Ne álltasd magad, le kell váltanod a tréningcéget, de legalább a trénert.
- Fontos, hogy a középszerű tréning nem jó tréning! Nem lesz változás! Kidobtad a pénzt az ablakon! Gyorsan lépj, amíg nem terjed el, hogy nem értesz hozzá…
A jó tréning olyan, mint a kiváló étel. Ha megkóstoltad, kérsz még belőle és legközelebb is szívesen eszel. Már alig várod, hogy folytathasd a tanulást és fejlődj! Ne hazudj magadnak, Ne dőlj be az általános válaszoknak! A munkatársaidat kell fejleszteni, nem pedig „impulz” vásárolsz a plázában fillérekért!
Ha be szeretnél vágódni a vezetőknél, akkor olyan tréninget válassz, amikből gyorsan lesznek látványos eredmények:
Ilyenek az IMPACT tréningek. Ezek kifejezetten egy-egy konkrét szituációra koncentrálnak.
- szituációra szabott tréning
A kompetenciák fejlesztése általában hosszabbtávú dolog, amit a vezetők nem fognak könnyen észre venni. Éppen ezért az ő bevonásuk a tréningekbe ilyenkor kiemelten fontos.
- kompetenciára szabott tréning